EDDY MERCKX

1.Etap: Brabant – Lettelingen
Edouard Louis Joseph Merckx ya da peletonda bildiğimiz adıyla Eddy Merckx, 17 Haziran 1945’te, Belçika’nın Flaman bölgesindeki Brabant’ın, Meensel-Kiezegem adlı küçük bir kasabasında doğdu. Eddy, başlangıçta her Belçikalı çocuk gibi futbolu ve tenisi de denemişti ama sonunda bisiklette karar kıldı ve bisikletçi lisansını 1961 yılında, 16 yaşındayken aldı. İlk akıl hocası ve eğitmeni, Merckx’lerle aynı sokakta bir bisiklet dükkânı işleten eski yarışçı Félicien Vervaecke oldu. Eddy, ilk yarışını 1 Ekim 1961’de Lettelingen’de kazandı.

2.Etap: Ockers – Anquetil
Eddy Merckx’in çocukluk kahramanları Belçikalı bisikletçi Stan Ockers ve Fransız Jacques Anquetil‘di.  Félicien Vervaecke’nin de etkisiyle Eddy diplomasını almadan okulu bıraktı ve kendini tamamen bisiklet sporuna adadı. Lisansını aldığının ikinci yılında, katılıdğı 55 yarışın 23’ünü kazanmıştı.

3.Etap: Tokyo – Sallanches
1964 yılında, Tokyo Olimpiyatlarında Bisiklet Erkekler Bireysel Yol Yarışında on ikinci oldu. Aynı yıl, Fransa’da Sallanches’de yapılan UCI Yol Yarışı Dünya Şampiyonluğunu kazandı ve gök kuşağı mayonun sahibi oldu.

DAUPHINE LIBERE 1975

4.Etap: Superia – Peugeot
1965 yılı Merckx’in profesyonelliğe adım attığı yıldı. Belçika takımı Solo-Superia ile 29 Nisan’da profesyonel sözleşme imzaladı ve Vilvoorde’de ilk profesyonel yarışını kazandı.  Bu yarışı, Belçika Ulusal Şampiyonluk yarışındaki ikincilik takip etti. Burada takım arkadaşları ile sorunlar yaşayan Merckx, bir yıl sonra, 1966’da bir Fransız takımı olan Peugeot-BP-Michelin’e transfer oldu.

5.Etap: Milano – San Remo
1966’dan itibaren bisiklet yol yarışında Merckx’in dominasyonu başlamıştır diyebiliriz. Paris-Nice turunda gelen dördüncülükten sonra ilk “Anıtsal Yarış” galibiyetini Milano- San Remo’da kazandı. Kariyeri boyunca yaklaşık 300 kilometre süren bu zorlu yarışı tam yedi kez kazanacaktı.

6.Etap: Faema – Roubaix
1967 yılının sonuna doğru Merckx, İtalyan takımı Faema’ya transfer oldu.  Sözleşmesini imzaladıktan bir gün sonra sonra Heerlen’de bir kez daha Dünya Yol Şampiyonluğu mayosunu sırtına geçirdi. Bunu hem amatör hem de profesyonel olarak başaran üçüncü sporcuydu. 1968’de yeni takımının mayosuyla bir başka Anıtsal Yarış olan ve Kuzeydeki Cehennem lakabıyla da bilinen Paris-Roubaix’yi, berbat hava koşulları altında, ilk kez kazandı. Gelecek yıllarda bu yarıştan iki kez daha zaferle ayrılacaktı.

0cca4f11dc6b5eb1de7277c011ac064d

7.Etap: Garda – Doping 
Bir yıl sonraki Giro’da, Garda’dan başlayan yarışın on altıncı günde, yarışı yine lider götürürken, Eddy Merckx’in doping testinden geçemediği ve diskalifiye edildiği açıklandı. Birkaç ay sonra, yapılan testlerin güvenilir olmadığı anlaşılacak ve Merckx aklanacaktı.

8.Etap: Roubaix – Ölüm
Merckx teselliyi Roubaix’deki zamana karşı yarışla başlayan Fransa Turu’nda buldu. İlk kez katıldığı Tur’da elde ettiği altı etap galibiyetinin yanı sıra farklı klasmanlarda verilen sarı, yeşil ve puantiyeli mayoları da kimseye bırakmayarak “yamyam” lakabının hakkını vermişti. 1969 yılında bu büyük turu ilk kez kazanırken Merckx, gelecek yıllarda dört kez daha kazanarak gençlik kahramanı Jacques Anquetil’i yakalayacak ve Fransa Turu’nu en çok kazanan bisikletçiler arasına girecekti. Eylül 1969’da, motosikletle hızlandırılmış bisikletlerin yarıştığı bir omnium yarışında, herkesi arkasında bırakmaya alışık olan Merckx, ölümün nefesini de ensesinde hissetti. Blois’teki yarışta Merckx’in motosikletli yardımcısı Fernand Wambst kötü bir kazaya karıştı. Peşinden gelen Merckx de kendini kurtaramadı ve kafa üstü yere kapaklandı. Feci kazada Wambst ne yazık ki hayatını kaybederken, Merckx sırtından ve kalçasından yaralandı. Hastane yatağındaki iyileşme süreci altı ayı buldu.

9.Etap: Paris – Roubaix
Kazanın etkilerini atması uzun sürse de Eddy Merckx, 1970’te, yine soğuk ve yağmurlu bir günde Paris-Roubaix yarışını bir kez daha kazandı.  İkinci gelen Roger de Vlaeminck’le arasındaki 5 dakika 21 saniyelik süre, bu yarışın tarihinde birinci ile ikinci arasındaki en büyük farktır.

6029379

10.Etap: Molteni – Lombardia
1971’de Merckx, yine takım değiştirdi ve bir başka İtalyan takımı olan Molteni’ye transfer oldu. 1971 yılı ve o meşhur turuncu Molteni forması Merckx’e iyi geldi ve o yıl Paris-Nice’i, Milano-San Remo’yu, Belçika Turu’nu, Fransa Turu’nu, Omloop’u, Dünya Yol Yarışı Şampiyonluğu’nu ve Lombardia Turu’nu kazandı. Lombardia zaferi Merckx için bir ilkti ve bu bisikletin beş anıtsal yarışının hepsini en az bir kez kazanması anlamına geliyordu.

Dinlenme Günü
Eddy Merckx’in dünyaca ünlü lakabı “The Cannibal” yani “Yamyam”, Peugeot’taki bir takım arkadaşının (bir rivayete göre Christian Raymond’ın) kızı tarafından verilmişti. Merckx’in kimsenin yarışı kazanmasına izin vermediğini anlatılırken kız, “o halde o bir yamyam olmalı,” yakıştırmasını yapınca lakap Merckx’in üzerine pek de uygun bir biçimde yapışıp kaldı. Sahiden de Merckx yolda kimseye taviz vermez ve kazanmasına gerek olmayan yarışları bile kazanmaya çalışırdı. Merckx’in daha az bilinen lakapları ise “iki tekerleklinin Einstein’ı” ve Jacques Goddet tarafında “Le Géant” yani “Dev” idi.

 

11.Etap: Vertebra – Dubleler
1972 sezonunda Merckx, Paris-Nice yarışında turunda düştü ve vertebra fraktürünü (omur) kırdı. Doktorların tam aksini önermesine karşın turu bırakmayan Merckx, son etaptaki zamana karşı yarışta Raymond Poulidor’a geçilerek genel klasmanda ikinci oldu. Paris- Roubaix’de de kaza yapan Merckx buna rağmen sezonun kalanında kendini çabuk toparladı. Önce, üç gün içinde, tek günlük Ardennes klasiklerinden La Fleche Wallonne ve Liege-Bastogne-Liege’i kazandı ve bu dubleyi yapabilen üçüncü yarışçı oldu. Sonra da hem Giro’yu hem de Fransa Turu’nu aynı sezonda kazanarak, Giro-Tour dublesi yaptı.

12.Etap: Mexico City – Brüksel
1972 sezonunun devamında Eddy Merckx, saat rekoruna da el attı. Bir bisikletçinin, bir saatlik bir sürede tek başına gidebileceği mesafe ile ölçülen saat rekoru, “Hour Record”, Ağustos 1972’de, 2.300 metre rakımdaki Mexico City’de Merckx tarafından denendi. Belçikalı bisikletçi 49 kilometre 431 metre ile rekorun sahibi olurken, bu yarışı “hayatımın en zor sürüşüydü,” diyerek tanımlayacaktı. Bu rekor 1984 yılında Francesco Moser tarafından 50 kilometrenin üzerine taşınana dek, 12 yıl boyunca Merckx’te kaldı. Günümüzde, gelişen teknoloji ile daha hafif bisikletlerin ve aerodinamik ekipmanların imalatları ile hem kuralalr değiştirildi hem de rekor ilerledi. Rekorun günümdeki sahibi, 59 kilometre ile, 2019’dan bu yana bir başka Belçikalı sporcu olan Victor Campenaerts’tir. Merckx’in başarısı özellikle Belçika’da büyük yankı buldu ve yarışçının adı Brüksel’de bir metro istasyonuna verildi. Rekoru kırdığı gün bindiği bisiklet de bu istasyondaki bir vitrinde sergilenmektedir.

2bb5687805700465b620c48bb45c0250

13.Etap: Omloop – Vuelta
1973 Merckx için bir başka çılgın yıl oldu. Önce 90 günlük bir periyod içinde dört bahar klasiğini (Omloop , Liege Bastogne Liege, Paris Roubaix ve Amstel Gold Race) midesine indiren “yamyam” sezonun geri kalanında Giro’yu ve Vuelta olarak anılan İspanya Turunu kazanarak bu iki turu aynı sezonda kazanan ilk bisikletçi oldu. 1973 yılındaki bu Vuelta zaferi, Merckx’in bütün büyük turları en az bir kez kazanmış bir bisikletçi olduğunu da ilan ediyordu.

14.Etap: Vatikan – Milano
Görkemli ama zor geçecek 1974 sezonunun başlangıcında Eddy Merckx hastalıklarla boğuştu. Bu nedenle 74 yılı tarihe Merckx’in hiçbir bahar klasiği kazanamadığı yıl olarak yazıldı. Aslında hastalıklarının neden olduğu bitkinlik nedeniyle, Vatikan’dan start alan 57. Giro’ya zayıf bir başlangıç yapmıştı ama sonra toparladı ve bu büyük turu beşinci kez kazandı.

15.Etap: Brest – Montreal
Giro ile Fransa Turu arasında bir ameliyat geçiren Merckx, Tur’a neredeyse açık yarayla başladı ve yarışlar boyunca kanaması oldu. Bununla birlikte Brest’ten başlayan tur Paris’te tamamlandığında sarı mayo Eddy Merckx’in üzerindeydi ve tıpkı Giro’da olduğu gibi Fransa Turunda da beşinci zaferini elde etti. Doymak bilmeyen Merckx, sezonun sonunda “Triple Crown” (Üçlü Taç) olarak nitelendirilen ve bir bisikletçinin aynı sezonda üç majör yarışı kazanmasını ifade eden sembolik ama prestijli başarıya da ulaştı. Giro ve Fransa Turu zaferlerinin yanına Montreal’deki Dünya Şampiyonası galibiyetini ekleyen Eddy Merckx, Triple Crown’u tamamlamış oldu.

Dinlenme Günü
Fransız komedi filmi “Les Aventures de Rabbi Jacob”da (1973) (bizde 1975’te “Papaz Kaçtı” adıyla gösterilmiş) Louis de Funes’in oynadığı karakter, kaçırılan bir devrimci ile onu kaçıranlar arasındaki bir konuşmaya kulak misafiri oluyor. Devrimci diyor ki, “devrim bisiklet gibidir, eğer ileri gitmezse, düşer.” de Funes “Eddy Merckx mi söylemiş bunu diye sorunca, kaçıranlardan biri onu düzeltiyor. “Hayır, Che Guevara.

 

Eddy Merck, 1970
Eddy Merck, 1970

16.Etap: Aurillac – Puy de Dôme
1975 yılında Merckx, altıncı Fransa Turu’nu kazanıp rekor kırmaya çok yakındı. Altıncı etapta sırtına geçirdiği sarı mayoyu on dördüncü etaba kadar taşıdı. Puy de Dome’a tırmanılan bu etabın son metrelerinde yol kenarına dizilmiş seyirciler arasından biri Merckx’in sırtına vurdu. Fiziksel olarak hafif bir morluk dışında fazla bir zarar görmese de kimilerine göre Merckx bu saldırıdan psikolojik olarak etkilendi (zaten Fransa’da pek sevildiği söylenemezdi, yetmişli yılların başından beri ölümle tehdit edildiği mektuplar alıyordu) ve yarışın devamında sarı mayoya veda edip turu ikinci sırada bitirdi.

17.Etap: Fiat France – C&A
1976 yılının sonunda Molteni takım sponsorluğundan çekildi ve yeni sezonda yeni sponsorluk anlaşmaları doğrultusunda Merckx’in takımının adı Fiat France oldu. Bir yıl sonra Fiat da sponsorluktan çekilecek ve yola Fransız zincir mağaza markası C&A ile devam edilecekti. Bu süreçte Merckx önemli bir yarış kazanamadı. 1976’da Giro’da sekizinci, 1977’de Fransa Turu’nda altıncı olabildi.

18.Etap: Bellinzona – Waasland
18 Mayıs 1978’de Eddy Merckx, doktorların ona verdiği tavsiyeye uyduğunu söyleyerek otuz iki yaşında emekliliğini açıkladı. Son kazandığı yol yarışı 21 Haziran 1977’de İsviçre Turu’nun Bellinzona’da biten altıncı etabı olmuştu. Pistteki son galibiyetini ise Six Days og Ghent yarışında Patrick Sercu ile birlikte kazandı. Son yarışını ise 19 Mart 1978’de Waasland Turu’nda koştu.

fg91yzp4g8cocgo08kco4k0-eddy_merckx

19.Etap: Brüksel – Umman
Emekliğinden sonra 28 Mart 1980’de Brüksel’de Eddy Merckx Cycles adlı bisiklet firmasını açtı. 2008’de firmanının yönetimini devretse de üretilen bisikletleri hâlâ ilk onun denediği söyleniyor. Merckx ayrıca 1986 1996 yılları arasında Belçika milli takımını çalıştırdı. 2002’de Katar Turu’nun ve 2010’da ise ortağı olduğu Umman Turu’nun düzenlenmesine ön ayak oldu. 2017’de bu turlarla ilişkisini kesen Merckx, 2019’da bir bisiklet kazası geçirdi ve bir hafta hastanede kaldı.

20.Etap: Baron – Albay
1996’da Merckx, Belçika Kralı İkinci Albert tarafından “Baron” ünvanıyla taltif edildi. 2011’de İtalyanların devlet nişanlarından olan “Cavaliere Ordine al Merito della Repubblica Italiana” madalyasına layık görüldü. 2014’te ise Fransızların, orduda albay rütbesine denk  gelen“Commander de la Legion d’honneur” madalyasını aldı.

21.Etap: Eddy – Merckx
Eddy Merckx 12 yıllık profesyonel bisiklet kariyerine tam 286 yarış galibiyeti sığdırdı. Amatör dönemi de hesaba katıldığında bu rakam 525’i buluyor. Beş anıtsal yarışı kazanan üç yarışçıdan biriydi ama bu beş yarışın hepsini en az iki kere kazanabilen bir tek o vardı. Yedi kez katılıp 5 kez kazandığı Fransa Turu’nda 34 kez etap birinciliği gördü. Fransa Turu’nda verilen klasman mayolarını aynı edisyon içinde (1969 yılıydı ve o yıl dört mayo veriliyordu) kazanabilen tek bisikletçi de oydu. Sekiz kez katıldığı İtalya Turu Giro’yu 5 kez kazandı ve Giro’da 24 etap kazandı. Vuelta’ya sadece bir kez katıldı ve onu da kazandı. Tek günlük anıtsal yarışlarda Milano San Remo’yu 7, Ronde’yi 2, Paris Roubaix’yi 3, Liege Bastogne Liege’i 5 ve Lombardiya Turu’nu 2 kez kazandı. Biri amatör diğeri üçü profesyonel olmak üzere Dünya Yol Şampiyonluğunu ise 4 kez kazandı. Eddy Merckx’in kazanamadığı tek büyük yarış ise Paris – Tours yarışı oldu. Bu yarıştaki en iyi derecesi 1973 yılında aldığı altıncılıktı.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑

%d blogcu bunu beğendi: